Notícies

Filtra per categoria o àmbit:
  • ISO

    Disponible l’esborrany de la nova norma ISO 9001:2026! Prepari’s amb el nostre acompanyament expert

    L’esborrany per a consulta pública —conegut com Draft International Standard (DIS)— de la norma ISO 9001:2026 ha estat publicat a finals d’agost de 2025. S’espera que la versió final s’aprovi durant el mes de setembre de 2026.

    L’esborrany de la norma ISO 14001:2026 ja va ser publicat el febrer de 2025, y està prevista la seva aprovació durant els primers mesos de 2026.

    Aquestes actualitzacions no només reforcen l’estructura actual, sinó que incorporen noves exigències en sostenibilitat, digitalització, lideratge ètic i resiliència organitzacional.

    Aspectes clau de l’esborrany de la norma ISO 9001:2026 (DIS):
    • Integració del canvi climàtic en el context organitzacional.
    Noves exigències sobre lideratge ètic i cultura de qualitat.
    • Separació clara entre els riscos de negoci, riscos del sistema i les oportunitats de millora.
    • Incorporació de IA, digitalització, ciberseguretat i Industria 4.0.
    Annex A ampliat, amb major orientació pràctica (s’elimina l’Annex B).

    Aspectes clau de l’esborrany de la norma ISO 14001:2026 (DIS):
    • Reforç del cicle de vida en l’abast del sistema.
    • Inclusió del canvi climàtic, biodiversitat i recursos naturals a l’anàlisi de context.
    • Major responsabilitat de l’alta direcció al lideratge ambiental.
    • Nova clàusula sobre Gestió de canvis.
    Control operacional estès a processos externs i proveïdors.
    • Reestructuració de la revisió per la direcció i millora continua.
    Annex A ampliat i simplificació de la norma (s’elimina l’Annex B)

    Com pot preparar-se la seva organització?

    Des de DEPLAN oferim serveis personalitzats d’assessoria per acompanyar-li en aquesta transició:
    Diagnòstic d’impacte: identifiquem llacunes respecte als nous requisits.
    Pla d’adaptació: Dissenyem un pla personalitzat per a actualitzar procediments, formació i documentació.
    Acompanyament tècnic: li guiem durant tot el procés de transició fins al 2029.
    Formació in-company: capacitació pràctica per al seu equip sobre els nous enfocaments.

    No esperi fins a l’últim moment!

    Les noves normes ISO 9001:2026 i ISO 14001:2026 representen una oportunitat per a enfortir el seu sistema de gestió amb una visió més estratègica, sostenible i digital.

    Demani’ns informació avui mateix i doni el primer pas cap a una transició exitosa.

    Contacte: 934906466
    Email: info@deplan.es

  • DEPLAN Legislació

    Deplan Legislación: Com simplificar la gestió legal ambiental de la seva empresa

    Li resulta complicat identificar i avaluar els requisits legals de la seva activitat? Està segur de complir amb tota la normativa vigent?

    A Deplan tenim la solució perfecta: Deplan Legislación, la plataforma online que permet estar sempre al dia amb la legislació en Medi Ambient, Seguretat Industrial i Prevenció de Riscos Laborals, garantint una gestió legal eficient i sense complicacions.

    Com li ajuda Deplan Legislación?

    • Identifiqui i avaluï fàcilment el grau de compliment de la seva empresa a nivell Europeu, Estatal, Autonòmic i Local
    • Optimitzi el seguiment de requisits amb una plataforma multiusuari, gestionant permisos d’accés, edició i validació
    • Rebi alertes automàtiques perquè cap termini límit se li passi per alt
    • Supervisi auditories amb tota tranquil·litat, coneixent en tot moment el seu nivell de compliment real
    • Triï entre tres modalitats adaptades a les seves necessitats: opcions multicentre, usuaris il·limitats, requisits específics i assessorament professional

    Provi Deplan Legislación sense compromís

    Sol·liciti la seva DEMO online i descobreixi cóm la nostra plataforma pot facilitar-li la gestió legal ambiental.

    Contacte: 934906466
    Email: deplanlegislacion@deplan.es

  • Energía

    Certificats d’estalvi energètic (CAE)

    El Reial Decret 36/2023 de Certificats d’Estalvi Energètic, contempla la possibilitat d’obtenir ajudes directes (no subvencions) per canvis o millores a la infraestructura de la seva organització amb els que s’hagi aconseguit o es vagi a aconseguir un estalvi de ≥ 30 MW /Any.

    En cas d’haver realitzat una millora durant els últims 2 anys, o es vagin a realitzar canvis o ajustos de maquinària o instal·lacions on s’aconsegueixi aquest estalvi, es pot optar a realitzar els tràmits necessaris per a aconseguir els CAEs (CERTIFICATS D’ESTALVI ENERGÈTIC). Aportant la documentació necessària per a la justificació i mitjançant un procés de verificació externa, es pot aconseguir una ajuda per una part o, fins i tot, pel total de la inversió realitzada.

    CÒM ACONSEGUIR UN CERTIFICAT D’ESTALVI ENERGÈTIC?

    Aquests són els principals passos a realitzar:
    • Un cop planificada una acció de millora energètica, s’ha de realitzar una comprovació que justifiqui l’estalvi energètic que s’obtindrà.
    • Després, una companyia verificadora, acreditada por l’Entitat Nacional d’Acreditació, ha de reconèixer aquesta informació com a certa.
    • Finalment, perquè s’emeti el certificat, ha de comprovar la documentació l’organisme autonòmic responsable i el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

    QUÈ ÉS UN CAE?

    Un Certificat d’Estalvi Energètic (CAE) és un document electrònic que garanteix que, després de dur a terme una actuació d’eficiència energètica, s’ha aconseguit un nou estalvi d’energia final equivalent a 1 kWh. D’aquesta manera, si s’escomet una actuació que implica un nou estalvi anual de 500 kWh, es podran obtenir 500 CAE.

    Aquest instrument permet monetitzar els estalvis energètics, recuperant part del cost de les inversions en eficiència energètica (canvi d’il·luminació, millora de l’aïllament tèrmic, renovació d’equips industrials o domèstics, etc.), ja que l’usuari final podrà rebre una contraprestació si ven els estalvis obtinguts per a la seva posterior certificació mitjançant el Sistema de CAE.

    Per a més informació premi aquí.

    Des de DEPLAN li oferim l’assessorament i recolzament necessaris per a realitzar els tràmits per a aconseguir les ajudes directes a les inversions realitzades per a millorar l’eficiència i l’estalvi energètic de l’empresa.

    Altres serveis prestats per DEPLAN amb relació a l’estalvi i l’eficiència energètica són:
    – Diagnosi energètica inicial.
    – Auditories energètiques segons el Reial Decret 56/2016 y la Directiva 2012/27/UE.
    – Auditories i Sistemes de Gestió Energètica ISO 50001.
    – Certificació energètica d’edificis.

    Pot enviar-nos les seves consultes a info@deplan.es.

  • Medi Ambient

    Tràmits periòdics amb l’administració ambiental durant el primer trimestre de 2025 i resta de l’any

    Como tots els anys, i durant el primer trimestre, s’han de dur a terme una sèrie de tràmits obligatoris en matèria de medi ambient que suposen per a les empreses l’elaboració i presentació d’una documentació específica davant l’Autoritat Ambiental competent, que pot ser diferent en funció de la Comunitat Autònoma.

    A continuació els resumim. Per a més informació, pot enviar-nos les seves consultes a info@deplan.es.

    Medi ambient: Registre d’emissions i transferència de contaminants (E-PRTR)

    Les activitats afectades pel registre E-PRTR (Annex I del RD 508/2007) han d’informar, abans del 28 de febrer, de les seves emissions anuals a l’aire, l’aigua, al sòl i sobre generació de residus i emissions difoses, d’una sèrie de substàncies contaminants especificades a l’esmentat Reial Decret.

    En algunes CCAA, como Castella – La Manxa i Catalunya, la data màxima de presentació és el 31 de març, i només a Catalunya, de l’1 al 30 d’abril per les explotacions ramaderes.

    Atmosfera: Pla de gestió de dissolvents

    Les instal·lacions en les que es desenvolupin activitats incloses a l’Annex I del Reial Decret 117/2003 (sempre que es realitzin superant els llindars de consum de dissolvent establerts a l’Annex II) hauran de presentar el Pla de Gestió de Dissolvents de l‘any precedent per a comprovar el compliment dels valors límits d’emissió, abans del 31 de març.

    A la Comunitat Valenciana la data màxima per aquest tràmit és el 28 de febrer.

    El tràmit es pot realitzar a través de l’aplicatiu web de l’òrgan ambiental de la CCAA o al registre general, segons cada cas.

    Residus: Memòria anual de gestors de residus

    Els gestors de residus que es troben dins l’àmbit d’aplicació de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats, hauran de presentar la Memòria Anual de Gestió de Residus, també abans del 31 de març.

    El tràmit es pot realitzar a través de l’aplicatiu web de l’òrgan ambiental de la CCAA o al registre general, segons cada cas.

    A la Comunitat Valenciana aquest tràmit s’ha de realitzar abans de l’1 de març, i a Andalusia abans del 28 de febrer.

    Residus: Memòria anual de residus perillosos

    Com a norma general, la Memòria Anual de Residus Perillosos han de presentar-la els productors, els gestors, els agents, els negociants i els transportistes de residus perillosos, independentment de les quantitats generades o gestionades.

    No obstant això, des de l’any 2024 algunes CCAA, seguint les propostes acordades pel MITERD, han establert exempcions a la presentació de la memòria por part de certs productors de residus perillosos, como són els casos en els que els productores hagin realitzat la documentació de trasllat de residus mitjançant el registre electrònic estatal e-SIR o altres registres telemàtics autonòmics connectats a aquesta plataforma.

    En el cas de Catalunya, els productors no industrials de residus perillosos que hagin realitzat tota la seva documentació de trasllat de residus a través de l’aplicatiu SDR queden exempts de presentar aquesta memòria. No obstant això, les activitats industrials continuen tenint l’obligació de presentar la Declaració anual de residus industrials (DARI), tant si generen residus perillosos com residus no perillosos i independentment de la plataforma de gestió documental utilitzada. A més, els gestores de residus també continuen tenint l’obligació de presentar la Declaració anual per a gestors de residus (DARIG). Aquestes obligacions, que estan establertes en normativa autonòmica, continuen vigents i el seu termini de presentació és el 31 de març.

    A Andalusia, no obstant això, la normativa autonòmica vigent estableix l’obligació de presentar Memòries anuals de residus tant als productors de residus perillosos como als gestors, agents, negociants i transportistes, independentment de les quantitats generades/gestionades. També existeix obligació de presentar aquestes memòries en els casos dels productors de residus no perillosos de més de 1.000 tones anuals i dels gestors de residus no perillosos. No es contemplen exempcions i en tots els casos, el termini de presentació és abans del 28 de febrer.

    A Madrid, és obligatori presentar la memòria per a aquells centres que no hagin tingut cap sortida de residus perillosos durant tot l’any 2023, els que disposin d’Autorització Ambiental Integrada o els que hagin realitzat durant 2023 algun trasllat a l’estranger, abans de l’1 de març.

    A Navarra, Ceuta i La Rioja, han de presentar la memòria només els grans productors de residus perillosos, independentment de si han tingut producció durant l’any anterior. Per fer-ho, han de complimentar un model proporcionat per la respectiva administració autonòmica, abans del 28 de febrer.

    A Murcia cal presentar una declaració responsable, confirmant que tots els trasllats van ser tramitats telemàticament a través de e-SIR o de que no va haver retirades de residus perillosos durant l’any anterior, abans de l’1 de març.

    A Cantàbria només han de presentar les memòries aquells centres productors que hagin tramitat trasllats durant l’any anterior a través de la plataforma autonòmica SIACAN o que hagin realitzat durant aquest període algun trasllat a l’estranger, abans de l’1 de març.

    A Castella i Lleó, únicament han de presentar la memòria les empreses que hagin realitzat algun trasllat a l’estranger, abans de l‘1 de març.

    Al País Basc, els productors de residus perillosos que no tinguin una Autorització Ambiental Integrada no hauran de presentar la Memòria de Residus en el termini establert.

    A Aragó, Astúries, Castella – La Manxa, Extremadura, Galícia, Illes Baleares, Illes Canàries, València i Melilla, els Productors de Residus perillosos no tenen que presentar Memòria Anual de Productor de Residus Perillosos.

    Residus: Informació anual sobre envasos posats en el mercat

    Els productors de producte, que han d’estar inscrits en la secció d’envasos del Registre de Productors de Producte – Secció envasos del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITERD), o els seus representants autoritzats, han de que reportar, abans del 31 de març, la informació corresponent als envasos que hagin introduït al mercat en cada any natural.

    El reporti d’informació es realitza a través de la seu electrònica del MITERD.

    Existeix la possibilitat de realitzar una declaració d’envasos simplificada en els casos de productors de menys de 15 tones anuals d’envasos y altres supòsits contemplats en l’article 16.1 del RD 1055.

    Residus: Plans empresarials de prevenció i ecodisseny d’envasos (PEPE)

    Els productors de productes que, al llarg d’un any natural, introdueixin al mercat una quantitat d‘envasos igual o superior a les següents quantitats, estan obligats a aplicar un pla empresarial de prevenció i ecodisseny amb caràcter quinquennal:

    • 250 tones, si es tracta exclusivament de vidre
    • 50 tones, si es tracta exclusivament d’acer
    • 30 tones, si es tracta exclusivament d’alumini
    • 20 tones, si es tracta exclusivament de plàstic
    • 20 tones, si es tracta exclusivament de fusta
    • 15 tones, si es tracta exclusivament de cartró o materials compostos
    • 300 tones, si e tracta de varis materials i cadascun d’ells no supera, de forma individual, les quantitats anteriors

    Els PEPE podran ser elaborats de forma individual pels productors de producte, o a través dels SCRAP en els quals participin.

    Els productors de producte han de realitzar el seguiment anual dels seus plans i tenir en compte que, en el termini de tres mesos després de la finalització, hauran de remetre un informe relatiu al seu grau de compliment a la CCAA on tinguin establerta la seva seu social.

    Donat que els primers PEPEs s’han establert en 2024 i la seva durada és de 5 anys, durant aquest any els productors sols hauran de realitzar el seguiment, no sent necessària encara la presentació de resultats.

    Residus: Pla de minimització de residus perillosos

    Les activitats generadores de més de 10 tones anuals de residus perillosos han d’elaborar internament un Pla de Minimització de Residus Perillosos.

    Cada 4 anys hauran d’informar dels resultats obtinguts derivats de l’aplicació del Pla a les CCAA on estigui ubicat el centre productor. Els primers informes de resultats dels Plans de minimització es presentaran davant de l’administració l’any 2026.

    No estan obligats a realitzar aquests plans:

    • Els productors que generin menys de 10 tones/any
    • Les empreses de instal·lació i manteniment
    • Els productors que disposin de certificació EMAS o altre sistema equivalent que inclogui mesures de minimització de residus perillosos, fent constar la informació corresponent a la declaració ambiental validada.

    Sòls: Informe de situació periòdic (ISP)

    Les Activitats potencialment contaminadores del sòl d’acord amb el RD 9/2005 (activitats classificades en l’Annex 1 de l’Ordre PRA/1080/2017), han de presentar diferents tipus d’informes de situació (IPS, IS, ISp).

    Igualment, els propietaris de finques on en el passat s’hagi desenvolupat alguna activitat potencialment contaminant del sòl, hauran de presentar un informe de situació (IS).

    El contingut i la periodicitat amb que els informes de situació han de ser remesos s’ha de consultar amb l’òrgan competent de cada comunitat autònoma.

  • Canvi Climàtic

    Procés de Càlcul de la Petjada de Carboni

    Què és la Petjada de Carboni?

    La Petjada de Carboni mesura el impacte ambiental d’activitats humanes en termes de gasos d’efecte hivernacle (GEH) emesos, expressats en tones de CO₂ equivalent.

    Objectius del Càlcul de la Petjada de Carboni

    Reducció d’Emissions de GEH: Identifica àrees de millora en l’ús de recursos per reduir emissions i estalviar en costos.

    Exemple: Implementació de mesures d’eficiència energètica.

    Millora d’Imatge Corporativa: Reflexa el compromís ambiental de l’empresa, millorant la seva reputació.

    Exemple: Obtenir certificacions como ISO 14064 o registrar la petjada al Ministeri per a la Transició Ecològica (MITERD).

    Accés a Incentius, Subvencions y Finançament Sostenible: Facilita l’accés a programes de suport financer.

    Exemple: Accés a subvencions per a projectes d’eficiència energètica i renovables o finançament de crèdits en millors condicions.

    Avantatge Competitiu en Contractació Pública: Millora la posició en licitacions gràcies a la sostenibilitat.

    Exemple: Les empreses que calculen i redueixen la seva petjada de carboni obtenen millor puntuació en processos de contractació.

    Compliment Normatiu: Assegura el compliment d’obligacions legals.

    Exemple: Les empreses que utilitzen el càlcul anual de las seva petjada de carboni per a complir amb les normatives de reporti periòdic d’emissions.

    Cóm es calcula la Petjada de Carboni?

    Existeixen dos enfocaments principals:
    • Petjada de carboni d’organització: Mesura les emissions GEH generades per totes les activitats d’una organització.
    • Petjada de carboni de producte: Avalua les emissions de GEH en tot el cicle de vida d’un producte, des de l’extracció de matèries primeres fins el final de la seva vida útil. 

    Procés de Càlcul

    • Definir límits operatius i organitzacionals: a partir de la cadena de valor de les activitats.
    • Recopilació de dades: fonts d’emissió.
    • Període de càlcul: seleccionar l’any per a la realització del càlcul.
    • Establir any base: Permet un seguiment d’emissions en el temps.
    • Tipus d’abast: Abast 1 (emissions directes), Abast 2 (emissions indirectes) y Abast 3 (altres emissions indirectes).
    • Càlcul de la petjada de carboni: mitjançant la selecció dels factors d’emissió.
    • Verificació de les emissions: Segons GHG Protocol o norma ISO 14064 (organització) o ISO 14067 (producte).

    Registre voluntari

    • Registre de petjada de carboni, compensació i projectes d’absorció del MITERD: registre voluntari que recull el càlcul, reducció i compensació d’emissions GEH de diferents organitzacions.

    o Requereix verificació obligatòria per a Grans Empreses.
    o No requereix verificació per a PYME’s, excepte per a emissions d’abast 3.

    • Registres autonòmics: de caràcter voluntaris en diferents CCAA’s com Catalunya, Andalusia, Illes Balears o Canàries.

    Obligació del càlcul de petjada de carboni

    • Llei 7/2021 de petjada de carboni: a la disposició addicional dotzena el Govern publicarà la tipologia d’empreses amb activitat en el territori nacional que hauran de calcular i publicar la seva petjada de carboni.
    • Projecte de modificació del RD 163_2014 registre petjada de carboni: segons el seu article 11, les empreses afectades per la Llei 11/2018 en matèria d’informació no financera i diversitat, calcularan de manera anual la petjada de carboni de la seva organització a partir de l’1 de gener de 2025, fent referència a la petjada de l’any 2024.
    • Avantprojecte de llei que modifica la llei 11/2018 para transposar la Directiva 2022/2464 sobre informació corporativa en matèria de sostenibilitat (CSRD): té como a objectiu millorar el marc de presentació i verificació de la informació sobre sostenibilitat a partir de l’1 de gener de 2025.

    La Directiva CSRD s’estima que afectarà a unes 50.000 empreses, enfront de les 12.000 empreses que estaven implicades por la anterior Directiva.

    o Gran empreses i entitats matrius d’un gran grup.
    o Petites i mitjanes empreses (PYMES) cotitzades.
    o Empresas de fora de l’UE amb sucursal a Espanya i determinat volum de facturació.

    A més, s’instarà a les PYMES no cotitzades a publicar informació simplificada, conforme a normes voluntàries proporcionals a les seves necessitats i capacitats.

    Per més informació premi aquí

    • Normatives Autonòmiques: diverses comunitats autònomes també exigeixen aquest càlcul com són les Illes Balears, Andalusia, Canàries, Navarra, Comunitat Valenciana o País Basc.

    Serveis que li ofereix DEPLAN

    • Càlcul de Petjada de Carboni d’organització segons ISO 14064 o GHG Protocol.
    • Càlcul de Petjada de Carboni de producte segons ISO 14067.
    • Assessorament i acompanyament durant la verificació (ISO14064, GHG Protocol, ISO 14067).
    • Inscripció en el Registre (MITERD i Comunitats Autònomes).

    Pot enviar-nos les seves consultes a info@deplan.es.

  • Canvi Climàtic

    Nou projecte de llei per a transposar la directiva sobre informació corporativa en matèria de sostenibilitat (CSRD)

    El passat 29 d’octubre, el Govern va aprovar el projecte de Llei de Informació Empresarial sobre Sostenibilitat per a la divulgació de la contribució de les empreses en qüestions mediambientals, socials y de governança, que regula el marc de informació corporativa (ESG), com a transposició de la Directiva (UE) 2022/2464 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de desembre de 2022, sobre Informació Corporativa en Matèria de Sostenibilitat (CSRD) (adoptada i publicada al DOUE el 14 de desembre de 2022). Aquesta directiva exigeix que les empreses proporcionin informes detallats i verificables sobre el seu acompliment en matèria ambiental, social i de governança i obliga a presentar un nou Informe de Sostenibilitat.

    És un informe que substituirà a l’EINF (Estat de Informació No Financera) actual y formarà part del Informe de Gestió. S’espera que quedi aprovat pel Congrés i publicat de forma immediata, ja que el termini per a transposar la Directiva CSRD va acabar el 6 de juliol passat. S’estima que afectarà a unes 50.000 empreses, enfront de les 12.000 empreses que estaven implicades per l’anterior Directiva.

    L’actual Llei 11/2018 en matèria de informació no financera i diversitat, ja es referia a l’obligatorietat de reportar anualment informació i dades no financeres (EINF), on s’incloïen les emissions de carboni i eles seus respectius plans de reducció, i serà substituïda de manera progressiva segons el tipus d’entitat per la nova Llei, ampliant el ventall d’entitats que hauran de presentar el informe de Sostenibilitat.

    PREPARACIÓ Y ADAPTACIÓ A LA NOVA DIRECTIVA SOBRE INFORMES DE SOSTENIBILITAT EMPRESARIAL (CSRD) I LA NOVA LLEI

    L’abast de la Directiva CSRD (i de la nova Llei) és:

    Grans empreses d’interès públic d’acord amb la legislació d’auditoria de comptes i les entitats d’interès públic, d’acord amb la definició de la legislació d’auditoria de comptes, que siguin societats dominants d’un grup gran, segons l’article 49 bis.1 del Codi de Comerç, que superin, en la data de tancament de l’exercici, el número mitjà de 500 empleats durant l’exercici.

    Grans empreses i entitats matrius d’un gran grup. Tant les entitats d’interès públic o privat, incloses les empreses de fora de la UE que cotitzen en un mercat regulat de la UE, com les entitats que no cotitzen i que superen al menys dos del tres criteris següents:

    1. 250 empleats de mitjana
    2. 50 milions d’euros de volum de negoci
    3. 25 milions d’euros de total actiu

    Petites i mitjanes empreses (PYMES) cotitzades. Entitats que compleixen almenys dos dels següents criteris:

    1. entre 50 i 250 empleats de mitjana
    2. entre 700.000 euros i 50 milions d’euros de volum de negoci
    3. entre 350.000 euros i 25 milions d’euros de balanç total

    Empreses de fora de la UE que generin almenys 150 milions d’euros de volum de negoci a la UE i tinguin:

    1. al menys una sucursal que generi 50 milions d’euros o més de volum de negoci a la UE) o
    2. una filial a la UE que sigui gran entitat o PYME que cotitzi en borsa

    A més, s’instarà a les PYMES no cotitzades a publicar informació simplificada, conformement a normes voluntàries proporcionals a les seves necessitats i capacitats.

    Les empreses hauran d’incloure al Informe de Sostenibilitat la informació necessària para donar cobertura als tres àmbits ESG, això és, Medi Ambient, Social i Governança. I haurà de ser verificat per una entitat auditora independent.

    Els TERMINIS per a l’aplicació dels nous requisits de la CSRD i la nova Llei són:


    Informes a publicar a principis de 2025 (amb les dades de 2024) per a les grans empreses i Entitats d’Interès Públic amb més de 500 empleats (que ja estan subjectes a l’actual normativa)
    Informes a publicar a principis de 2026 (amb les dades de 2025) per a les grans empreses sota la “nova CSRD” basant-se en els estàndards de reporti transversals adoptats per la CE el juliol de 2023 i els sectorials que s’haurien d’haver adoptat a finals de juny de 2024 (pendent de confirmació amb l’aprovació de la nova Llei)
    Informes a publicar a principis de 2027 (amb les dades de 2026) per a les PYMES que cotitzen en borsa, a menys que optin por aplicar l’ajornament de dos anys, amb justificació, i basant-se en els Estàndards Europeus d’Informació sobre Sostenibilitat (ESRS) de PYMES que cotitzen en borsa, l’adopció dels quals per la CE estava prevista per a finals de juny de 2024
    Informes a publicar a principis de 2029 (amb les dades de 2028) per a les entitats no pertanyents a la UE que compleixin las condiciones de la CSRD esmentades

    Es recomana aleshores a les empreses que hagin d’adaptar-se a la nova normativa començar ja la preparació del seu primer Informe de Sostenibilitat, iniciant el més aviat possible els estudis de doble materialitat i per mitjà de GAP Analysis, donada la complexitat i la informació a emplenar amb els nous estàndards i els plans d’actuació que, sens dubte, hauran d’executar-se a curt termini.

    QUÈ OFERIM?

    Des de DEPLAN li oferim la nostra experiència i el personal tècnic especialitzat per dur a terme aquesta adaptació als nous requisits de la Directiva CSRD i la nova llei, donant compliment a totes les obligacions que aquesta normativa estableix respecte als nous Informes de Sostenibilitat.

    En aquest sentit i com ajuda a complir amb aquestes obligacions en aquesta àrea de Sostenibilitat i Canvi Climàtic, els serveis que DEPLAN ofereix són:

    Compliment de la normativa ambiental: Llicències/Autoritzacions Ambientals, Avaluació d’Impacte Ambiental, Anàlisi de Risc Ambiental (ARMA), Residus, Envasos, Aigües Residuals, Emissions a l’Atmosfera, Soroll, Olors
    Millors Tècniques Disponibles (MTD): assessorament per a la incorporació de MTD’s en les autoritzacions ambientals integrades
    Sistemes de gestió segons estàndard ISO: Recolzament en la implementació i comunicació de millors pràctiques: ISO 14.001, ISO 50.001, ISO 45.001, ISO 9.001, etc
    Petjada de Carboni: Càlcul i verificació de la petjada de carboni de les organitzacions i dels productes (abast 1, 2 i 3)
    Cadena de subministrament sostenible: Assessorament en la inclusió d’aspectes ESG en la gestió de la cadena de subministrament. Anàlisi de Cicle de Vida dels productes (ACV)

    I també assessorament a través de col·laboradors especialistes sobre com abordar:

    Anàlisi de riscos de canvi climàtic: Identificació i quantificació de riscos i oportunitats del canvi climàtic
    Plans de descarbonització: desenvolupament d’estratègies per a aconseguir emissions netes zero, incloent-hi iniciatives de compensació i reducció
    Objectius d’emissions SBTIs: Establiment d’objectius de reducció d’emissions en línia amb els objectius de Science-Based Targets Initiative (SBTi).

    Pot enviar-nos les seves consultes a info@deplan.es.

  • Envasos

    Recordatori: Entrada en vigor del marcat d’envasos

    RD 1055/2022 d’envasos i residus d’envasos

    El Reial Decret 1055/2022, d’envasos i residus d’envasos, s’emmarca en les polítiques nacionals i europees de lluita contra el canvi climàtic i de transició cap a una economia circular. Aquesta normativa estableix un conjunt de mesures per a la gestió sostenible dels envasos, fomentant la seva reducció, reutilització i reciclatge, amb la finalitat de minimitzar els residus generats i optimitzar l’ús dels recursos naturals.

    Després de la seva entrada vigor, es preveuen ambiciosos objectius de reducció en la generació d’envasos i residus derivats d’aquests. Cal destacar, entre altres punts, el marcat dels envasos posats en el mercat, especificat al seus articles 13 i 17.

    Als esmentats articles es preveu per al 2025, l’aplicació de les següents obligacions:

    • Indicar als envasos domèstics el contenidor on s’han de dipositar los residus.En el cas d’envasos composts per diferents materials, s’indicarà:
        • Si els materials són de fàcil separació, s’indicaran les diferents fraccions
        • Si els materials són de difícil separació, s’indicarà el contenidor corresponent al material predominant.
    • Indicar per als envasos reutilitzables la condició de reutilització i el símbol del SDDR al qual pertanyen.
    • Indicar, als envasos compostables el missatge ‘no abandonar en el medi ambient’ i indicar que compleix amb la norma UNE EN 13432:2001 o una altra norma europea.
    • Queda totalment prohibit indicar missatges como ‘respectuós amb el medi ambient’ o altres que puguin portar al seu abandonament en el medi ambient

    Opcionalment, pot figurar en el marcat en tots los embalatges:

    • Símbol SCRAP al que pertany
    • Material del qual es compon l’envàs
    • % de reciclabilitat dels envasos
    • Quantitat de material reciclat incorporat

    Des de DEPLAN li oferim l’assessorament i recolzament necessaris per a la consultoria d’aplicació del marcat sobre els envasos a fi de complir amb la normativa d’aplicació, sempre amb la garantia de qualitat, el coneixement i l’experiència que aporta una Enginyeria i Consultora fundada l’any 1992 i que es regeix amb els estàndards segon les normes ISO 9001 i ISO 14001.

  • Residus i Envasos

    UNE-EN 15343:2008 Plàstics. Plàstics reciclats. Traçabilitat i avaluació de conformitat del reciclatge de plàstics i contingut en reciclatge.

    A Deplan, empresa líder al sector, assessorem empreses sobre el compliment de la norma UNE-EN 15343 i en l’obtenció de la fi de condició de residu.

    Aquesta norma defineix criteris per avaluar si els processos de reciclatge compleixen els estàndards establerts, i ajuda les empreses a verificar que les pràctiques de reciclatge s’ajusten a les normes.

    Destaquen les següents directrius per a la gestió del plàstic reciclat:

    • Traçabilitat: garantir que es pugui rastrejar l’origen i la destinació dels plàstics reciclats al llarg de la cadena de subministrament.
    • Contingut de reciclatge: la norma estableix bases per calcular el percentatge de plàstic reciclat en un producte final. Aquest punt és rellevant perquè les empreses puguin demostrar el compromís amb la sostenibilitat.
    • Verificació de qualitat: s’ estableixen criteris per avaluar la qualitat del plàstic reciclat.
    • La norma UNE-EN 15343 és fonamental per garantir la sostenibilitat i la gestió responsable dels recursos a la indústria del plàstic.

    Oferim serveis integrals per ajudar les empreses del sector del plàstic a complir els requisits de la norma; visites a les instal·lacions per revisar els processos i assegurar-se que compleixen amb els estàndards establerts; revisió de l’inventari de residus i fitxes tècniques per garantir-ne la traçabilitat; avaluació de la qualitat mitjançant inspeccions rigoroses per garantir la qualitat dels processos relacionats amb el reciclatge de plàstics.

    A més, els nostres tècnics de Deplan ofereixen un assessorament específic per assolir la fi de condició de residu (FCR) en l’àmbit del plàstic, seguint els criteris establerts per l’ordre TED/646/2023 i un acompanyament integral durant el procés de certificació segons la norma, assegurant que es compleixen els estàndards establerts.

    DEPLAN: Innovació en plàstic per a un futur millor. Compromís amb la sostenibilitat i èxit dels nostres clients.

  • ISO

    Revisió ISO 9001 – 14001 – 45001 Ressenya Canvi climàtic

    Des de l’any 2015 (any d’aprovació de l’estructura d’alt nivell de les normes ISO) el coneixement sobre el canvi climàtic, les causes i les conseqüències ha augmentat considerablement. Després d’abundants estudis i conferències, es va aprovar la “ Declaració de Londres ” per combatre el canvi climàtic a través de les normes ISO, aquesta va ser aprovada per tots els Organismes Membres d’ISO a l’Assemblea General de 2021 i va definir el compromís d’ISO per assolir l’agenda climàtica global per al 2050, així com promoure la consciència del paper que poden exercir les normes ISO en la lluita contra el canvi climàtic.

    Nous requisits

    El 22 de febrer del 2024, es va publicar oficialment un comunicat sobre la incorporació d’aquestes consideracions del Canvi Climàtic a les Normes de Sistemes de Gestió per part d’IAF i ISO conjuntament, les quals des del 23 de febrer del 2024 ja es troben en vigor i dicten els canvis següents:

    4.1 Comprendre l’organització i el context:

    A més de determinar les qüestions externes i internes rellevants per al seu propòsit, les organitzacions ara hauran d’avaluar si el canvi climàtic és un tema rellevant que afecta la seva capacitat per assolir els resultats previstos del sistema de gestió.

    4.2 Comprendre les necessitats i expectatives de les parts interessades:

    S’hi afegeix una nota que destaca que les parts interessades pertinents poden tenir requisits relacionats específicament amb el canvi climàtic.

    Aquests canvis s’han inclòs a l’Estructura Harmonitzada, de les normes, a l’Apèndix 2 de l’Annex SL.

    Data d’aplicació: Des del 23 de febrer de 2024 s’està revisant aquest canvi a les auditories dels sistemes de gestió d’aquest any 2024.

    Recomanacions

    Les empreses han de revisar i actualitzar els sistemes de gestió per garantir el compliment dels nous requisits introduïts per l’esmena.

    La inclusió d’aspectes relacionats amb el canvi climàtic i la sostenibilitat requereix que les organitzacions considerin com les seves operacions impacten en el medi ambient i prenguin mesures per reduir-ne l’empremta ecològica.

    Pel que fa a la Gestió de la Qualitat cal tenir en compte els efectes del canvi climàtic per complir amb la satisfacció dels seus clients i amb els requisits de qualitat dels seus productes o serveis.

    Pel que fa a la Gestió de la Seguretat i Salut en el Treball, el canvi climàtic pot comportar nous riscos o incidències laborals relacionats amb el canvi en la gestió de l’estrès tèrmic, la radiació solar, la contaminació atmosfèrica, els accidents industrials greus, els fenòmens meteorològics. extrems, l’augment de les malalties transmeses per vectors i la major exposició als productes agroquímics.

    Per a la Gestió Ambiental , la lògica cap a aquesta esmena permet ampliar l’enfocament tradicional de la gestió ambiental per incloure consideracions relacionades amb el canvi climàtic, per exemple: Foment del càlcul i gestió de la petjada de carboni, declaracions sobre crèdits de carboni, i necessitat més aigua per regar els arbres. Foment denergia subministrada per empreses proveïdores denergia procedents de fonts renovables. Substitució de primeres matèries o consideració del disseny ecològic de productes per reduir l’impacte en el canvi climàtic.

    Des de DEPLAN estem a la vostra disposició per realitzar tot l’assessorament i suport necessari per gestionar aquests canvis en la vostra organització.

  • Seguretat Industrial

    Recordatori per a instal·lacions de combustió mitjana

    L’entrada en vigor del RD 1042/2017 de 22 de desembre, sobre la limitació de les emissions a l’atmosfera de determinats agents contaminants procedents de ls instal·lacions de combustió mitjana i pel qual s’actualitza l’annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera, tenia per objecte incorporar a l’ordenament jurídic espanyol la Directiva (UE) 2015/2193, del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de novembre del 2015, per a la regulació les instal·lacions de combustió mitjanes, amb una potència tèrmica nominal igual o superior a 1 MW i inferior a 50 MW, que són una font important d’emissions de diòxid de sofre, òxids de nitrogen i partícules (pols).

    Aquesta norma incorpora, como a novetat, valors límits d’emissió per a diòxid de sofre (SO2), òxids de nitrogen (NOx) i partícules i, a més, estableix mesuraments per al control de les emissions de monòxid de carboni (CO) procedents de les instal·lacions de combustió mitjanes, sea el tipo de combustible utilizado.

    Des de DEPLAN volem recordar les dates d’entrada en vigor per al seu compliment:

    • Al seu article 5, cal destacar les dates límits per al registre de les instal·lacions:

    • Al seu article 6, cal destacar el compliment dels valors límits d’emissió:

    COM PODEM AJUDAR-VOS?

    Des de DEPLAN podem ajudar-vos en el compliment del Reial Decret per a la vostra activitat, segons els tràmits establerts a cada comunitat autònoma.

  • Medi Ambient

    Ampliació del termini per a la presentació de la Informació Anual d ‘Envasos

    D’acord amb el publicat a la Seu Electrònica de la pàgina web del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITERD), s’amplia el termini per a la presentació de la Informació Anual sobre Envasos posats al mercat fins el 22 d’abril (abans 31 de març).

    Des de DEPLAN li oferim la nostra experiència i el personal acreditat necessari per realitzar al seu temps aquest tràmit i altres requerits per l’administració ambiental. Pot enviar-nos les seves consultes a info@deplan.es.

  • Medi Ambient

    Semàfor vermell – Escenari d’emergència per sequera (<16% de les reserves) a Catalunya

    L’entrada de Catalunya en fase d’emergència per l’extraordinària sequera que està deixant en mínims històrics els embassaments del territori és imminent. Les reserves actuals de les conques internes, ja es troben per sota del 16% de la seva capacitat, límit fixat en el pla especial de mesures contra la sequera. Segons aquest document, si les reserves baixen d’aquest nivell la Generalitat ha de desplegar restriccions.

    Les restriccions que s’aplicaran per fer front a l’emergència ja van ser aprovades pel Consell Executiu i no cal que tornin a passar aquest filtre. Una vegada la Comissió de Sequera prengui la decisió, només caldrà que la resolució es publiqui al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) perquè entri en vigor.

    Les pròximes 24 hores, per tant seran decisives perquè la Generalitat declari l’entrada en fase d’emergència

    COM ENS AFECTA?

    En els sistemes regulats, és a dir, sistemes que depenen d’un embassament, s’estableixen 3 estadis, amb una dotació màxima de consum per persona i dia en cada cas (inclou activitats econòmiques i comercials):

    EMERGÈNCIA I

    200 litres per persona i dia

    EMERGÈNCIA II

    180 litres per persona i dia

    EMERGÈNCIA III

    160 litres per persona i dia

    En els sistemes no regulats s’estableix una única dotació màxima de:

    EMERGÈNCIA

    200 litres per persona i dia

    L’ús de l’aigua per a abastament de la població restarà sotmès a totes les limitacions de les fases d’Alerta i Excepcionalitat amb els afegits següents amb caràcter general:

    • Supressió del reg agrícola en un 80% (es podrà autoritzar només el reg de supervivència de conreus llenyosos)
    • Reducció de l’ús de l’aigua en ramaderia del 50%
    • Reducció del 25% dels consums d’aigua dels usuaris industrials
    • Reducció del consum d’aigua en els usos recreatius (25% en usos assimilables a urbans)
    • Les administracions locals, a través dels seus plans d’emergència, poden establir limitacions/prohibicions addicionals a l’ús de l’aigua en instal·lacions esportives tant públiques/privades, i en espais lúdics
    • Els usuaris no domèstics aplicaran les mesures previstes en els plans d’estalvi municipals/sectorials. Entre aquestes mesures es poden incloure:
      • La suspensió temporal en la prestació del servei d’abastament
      • Determinar dotacions limitants a la destinació per a cada tipologia d’ús que depengui de la xarxa
      • Reduccions de pressió o talls de subministrament temporitzats, donant-ne comunicació de manera immediata al Ple, l’Assemblea o òrgan col·legiat equivalent
      • Requeriments de presentació dels plans d’emergència i d’estalvi individuals per la situació d’emergència
    • Supressió total del reg per a usos privats i/o recreatius, tret de les excepcions establertes pel Govern

    COM US PODEM AJUDAR?

    Segons la versió 3.0 del PES (Pla especial d’actuació en situació d’alerta i eventual sequera) de la Generalitat de Catalunya, presentat per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), les persones titulars dels aprofitaments poden optar per proposar a l’ACA un pla d’estalvi compatible amb la resta de previsions del PES i elaborat de conformitat amb el model publicat a la plana web de l’Agència Catalana de l’Aigua, de manera que l’Agència pot resoldre un percentatge de reducció inferior, atenent a les particularitats de cada ús, les dotacions i l’eficiència del subministrament en condicions de normalitat, i al grau d’afectació o interferència que les captacions de les explotacions suposen per als abastaments municipals del seu entorn.

    Entre aquests motius, cal destacar els següents:

    • En el cas del reg agrícola, garantir la supervivència de conreus llenyosos o permanents
    • En el cas dels usos ramaders, garantir la supervivència dels animals presents en l’explotació en el moment de la declaració de l’estat d’excepcionalitat, tenint present el tipus d’explotació i de bestiar i el moment concret de la cria.
    • En el cas dels usos industrials, limitar les afeccions al procés productiu, i sempre i quan s’hagin suprimit o reduït al màxim els consums d’aigua que no estan lligats a l’esmentat procés productiu, els consums propis del qual no poden superar les referències de les Millors Tècniques Disponibles o altres estàndards d’eficiència del sector

    Des de DEPLAN podem ajudar-vos en l’elaboració del pla d’estalvi de la vostra activitat per presentar a l’Agència Catalana de l’Aigua.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Next