Com cada any i durant el primer trimestre, s’han de dur a terme una sèrie de tràmits obligatoris en matèria de medi ambient que suposen per a les empreses l’elaboració i presentació d’una documentació específica davant l’Autoritat Ambiental competent, que pot ser diferent en funció de la Comunitat Autònoma.
A continuació, els resumim els tràmits a presentar amb les especificitats a tenir en compte. Per a més informació, ens pot enviar les seves consultes a info@deplan.es.
Les activitats afectades pel registre E-PRTR (Annex I del RD 508/2007) han d’informar abans del 28 de febrer, de les seves emissions anuals a l’aire, a l’aigua, al sòl i sobre generació de residus i emissions difuses, d’una sèrie de substàncies contaminants especificades a l'esmentat Reial Decret.
A la Comunitat Autònoma de Catalunya, la data màxima de presentació és el 31 de març per a establiments industrials, i de l’1 al 30 d’abril per a explotacions ramaderes.
Les instal·lacions a les que es desenvolupin activitats incloses a l’Annex I del Reial Decret 117/2003 (sempre que es realitzin superant els llindars de consum de dissolvent establerts a l’Annex II), han de presentar el Pla de Gestió de Dissolvents de l’any precedent per a comprovar el compliment dels valors límits d’emissió abans del 31 de març.
A la Comunitat Valenciana la data màxima és el 28 de febrer.
El tràmit es pot realitzar a través de l’aplicatiu web de l’òrgan ambiental de la CCAA o al registre general, segons cada cas.
**NOVETAT** Els Productors de Residus Perillosos han de presentar una memòria anual (Llei 7/2022) abans de l’1 de març.
En virtut de l’Acord de la Comissió de Coordinació en Matèria de Residus del MITERD de 16 de maig de 2023, en algunes CCAA, les activitats que disposen de tota la documentació de trasllat de residus perillosos de forma telemàtica (a través d’E-SIR i altres plataformes Web autonòmiques) es considera que ja tenen formalitzada aquesta obligació i, per tant, queden alliberades de presentar la memòria anual.
La Comunitat Autònoma de Catalunya s’ha acollit a aquest acord, no obstant això estableix que les activitats industrials (CCAE comprès en les lletres B, C, D o E), tant si generen residus perillosos como si no, continuen tenint l’obligació de presentar la Declaració de Residus Industriales (DARI) gestionats l’any anterior (Decret 93/99) abans del 31 de març.
El tràmit es pot realitzar a través de l’aplicatiu web de l’òrgan ambiental de la CCAA o al registre general, segons cada cas.
Els gestors de residus han de presentar la Memòria o Declaració Anual de Gestió de Residus abans de l’1 de març.
El tràmit es pot realitzar a través de l’aplicatiu web de l’òrgan ambiental de la CCAA o al registre general, segons cada cas.
**NOVETAT** Després de l’entrada en vigor del Reial Decret 1055/2022, els productors de productes envasats s'han de registrar al Registre de Productors de Producte - Secció envasos habilitat a la Seu Electrònica del MITERD.
Enguany, la Informació Anual d’Envasos s’haurà de presentar a través de la Seu Electrònica del MITERD, d'acord al següent calendari:
A més, si s’està adherit a un Sistema Colectiu de Responsabilitat Ampliada del Productor (SCRAP), s'ha d'informar al mateix abans del 28 de febrer.
**NOVETAT** En virtut del que recull el RD 1055/2022, els productors de productes que, al llarg d’un any natural, introdueixin al mercat una quantitat d’envasos igual o superior a las següents quantitats, estan obligats a aplicar un pla empresarial de prevenció i ecodisseny amb caràcter quinquennal:
Els productors de producte han d’aplicar aquests plans a partir de l’any següent en el qual es superin aquests llindars.
Els PEPE podran ser elaborats de forma individual pels productors de producte, o a través dels SCRAP en els quals participin.
En el termini de tres mesos després de la finalització del pla, s’ha de remetre un informe relatiu al seu grau de compliment, adreçat a la CCAA on tinguin la seu social.
Les activitats generadores de > 10 tones anuals de residus perillosos han de realitzar un Estudi de Minimització de Residus Perillosos cada 4 anys.
El tràmit es pot realitzar a través de l’aplicatiu web de l’òrgan ambiental de la CCAA o al registre general, segons cada cas.
El Reial Decret 9/2005 defineix les Activitats potencialment contaminadores com aquelles activitats industrials o comercials que, ja sigui per la producció, manipulació o emmagatzematge de substàncies perilloses o por la generació de residus, poden contaminar el sòl (activitats classificades a l’Annex 1 de l’Ordre PRA/1080/2017). Aquestes activitats han de presentar diferents tipus d’informes de sòl (IPS, IS, ISp).
Igualment, els propietaris de finques on en el passat s’hagi desenvolupat alguna activitat potencialment contaminant del sòl, hauran de presentar un informe de situació (IS).