Es compliran ja 8 anys des de que es publiqués el Reial Decret 56/2016, de 12 de febrer, pel qual es transposava la Directiva 2012/27/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d’octubre de 2012, relativa a l’eficiència energètica, en el referent a auditories energètiques, acreditació de proveïdors de serveis i auditors energètics y promoció de l’eficiència del subministrament d’energia.
L’objecte d’aquell Reial Decret era l’establiment d’un marc normatiu que desenvolupés i impulsés actuacions dirigides a la millora de l’eficiència energètica d’una organització, a la promoció de l’estalvi energètic i a la reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle, que permetessin contribuir als objectius de la Unió Europea en matèria d’eficiència energètica.
Aquest Reial Decret afecta a:
Y també als grups de societats, definits segons l’establert a l’article 42 del Codi de Comerç, que, tenint en compte les magnituds agregades de totes les societats que formen el grup consolidat, compleixin els referits requisits de gran empresa.
Queden per tant excloses de l’àmbit d’aplicació, les microempreses, petites i mitjanes empreses (PYMES), d’acord amb el títol I de l’annex de la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
Per tant, les grans empreses o grups de societats incloses en l’àmbit d’aplicació, han de sotmetre’s a una auditoria energètica cada quatre anys a partir de l’entrada en vigor del Reial Decret, prenent com a data de referència el 13 de novembre de 2016.
Així doncs, al novembre de 2020 s’havia d’haver realitzat la segona auditoria i el proper mes de novembre de 2024 es compleix el nou termini per realitzar la següent, ja que es compleixen els 4 anys des de la presentació dels resultats de la segona.
Com alternativa a aquesta obligació, les empreses o grups de societats afectades podran implantar un sistema de gestió energètica o ambiental (ISO, UNE), certificat per un organisme independent segons les normes europees o internacionals corresponents, sempre que el sistema de gestió inclogui una auditoria energètica realitzada conforme a las directrius mínimes que s’indiquen en l’apartat 3 de l’article 3.
Les auditories energètiques hauran de ser realitzades por auditors energètics degudament qualificats i acreditats i els resultats s’hauran de presentar a l’autoritat competent de la Comunitat Autònoma corresponent, utilitzant els mitjans i canals que aquesta determini.
Al mes de setembre es va publicar la Directiva (UE) 2023/1791 del Parlament Europeu i del Consell, de 13 de setembre de 2023, relativa a l’eficiència energètica i per la que es modifica el Reglament (UE) 2023/955 (versió refosa) (DOUEL n.º 231, de 20 de setembre de 2023), que ve a reforçar aquestes obligacions, introduint el criteri energètic i incloent a les organitzacions més consumidores, independentment de la seva grandària i facturació:
S’eximirà del compliment d’aquests requisits a aquelles empreses que apliquin un sistema de gestió ambiental certificat per un organisme independent, de conformitat amb les normes europees o internacionals corresponents (ISO 14001), sempre que el sistema de gestió ambiental del qual es tracti inclogui una auditoria energètica.
Es tracta d’una Directiva dirigida als Estats Membres i cal esperar a la seva transposició a la legislació interna de cada Estat Membre, però els terminis que defineix la Directiva son els que s’indiquen.
Des de DEPLAN li oferim la nostra experiència i el personal acreditat necessari per dur a terme les auditories energètiques segons el que estableix el RD 56/2016, o bé la implantació de Sistemes de Gestió Energètica o Ambiental segons ISO50001 i ISO14001 respectivament, complint amb els requisits que aquesta normativa estableix. Pot enviar-nos les seves consultes a info@deplan.es.