Com tots els anys, i durant el primer trimestre, s’han de dur a terme una sèrie de tràmits obligatoris en matèria de medi ambient que suposen per a les empreses l’elaboració i presentació d’una documentació específica davant l’Autoritat Ambiental competent, que pot ser diferent en funció de la Comunitat Autònoma.
A continuació, els resumim amb les especificitats a Andalusia, Aragó, Catalunya, Comunitat Valenciana i Madrid. Per altres Comunitats Autònomes, pot enviar-nos les seves consultes a info@deplan.es
Les activitats afectades pel registre E-PRTR (RD 508/2007 a l’Annex I) hauran d’informar, abans del 31 de març, de les seves emissions anuals a l’aire, l’aigua, al sòl i generació de residus, així com informar sobre les emissions difuses d’una sèrie de substàncies contaminants especificades al Reial Decret.
A les Comunitats Autònomes de Madrid i València la data màxima de presentació és el 28 de febrer, i a Andalusia el 2 de març.
Les instal·lacions en les que es desenvolupin activitats incloses a l’Annex I del Reial Decret 117/2003 (sempre que es realitzin superant els nivells de consum de dissolvent establerts a l’annex II) hauran de presentar el Pla de Gestió de Dissolvents de l’any precedent per a comprovar el compliment dels valors límits d’emissió, abans del 31 de març.
A la Comunitat Valenciana la data màxima és el 28 de febrer.
Les activitats industrials inscrites al Registre de productors de residus industrials hauran de presentar a Catalunya, abans del 31 de març, la Declaració de los Residus Industrials gestionats a l’any anterior.
A la Comunitat de Castilla La Mancha se realitzarà a través de la plataforma INDA de la JCCM.
A la resta de comunitats, les activitats incloses com a productors de residus perillosos, que comptin amb l’Autorització Ambiental Integrada, hauran de presentar la Declaració Anual de Residus Perillosos abans del 28 de febrer.
A la Comunitat de Madrid està inclòs en l’informe anual de AAI+PRTR.
Els gestores de residus que es trobin dins l’àmbit d’aplicació de la Llei 22/2011, del 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, hauran de presentar la Memòria o Declaració Anual de Gestió de Residus abans del 31 de març.
A la Comunitat Valenciana aquest tràmit ha de realitzar-se abans del 1 de març, i a Andalusia abans del 28 de febrer.
La Declaració Anual d’Envasos y Residus d’Envasos s’haurà de presentar abans del 31 de març. A més, si s’està adherit a un Sistema Integrat de Gestió (SIG), com per exemple ECOEMBES i SIGRE, es declararà abans del 28 de febrer.
Els envasadors que tinguin aprovat un PEP segons el Real Decreto 782/1998, hauran de presentar l’informe anual de seguiment, abans del dia 31 de març per acreditar el grau de compliment dels objectius previstos per l’any natural anterior.
Les activitats generadores de > 10 tones anuals de residus especials han de realitzar un Estudi de Minimització de Residus Perillosos cada 4 anys i presentar-lo a l’administració autonòmica abans del 6 de juliol del any que correspongui. El tràmit es pot realitzar a través de l’aplicatiu web de l’òrgan ambiental de la CCAA o al registre general.
El RD 9/2005 defineix les Activitats potencialment contaminadores com aquelles activitats industrials o comercials que, bé per la producció, maneig o emmagatzematge de substàncies perilloses, o bé per la generació de residus, poden contaminar el sòl (activitats classificades a l’Annex 1 de l’Ordre PRA/1080/2017), han de presentar diferents tipus d’informes de situació (IPS, IS, ISp).
Tanmateix, els propietaris de finques on en el passat s’hagi desenvolupat alguna activitat potencialment contaminant del sòl hauran de presentar un informe de situació (IS).