Al febrer d’aquest any es publicà el RD 70/2019, que modifica diverses disposicions relatives al transport de mercaderies i, concretament, el Real Decreto 97/2014, de 14 de febrer, pel que es regulen les operacions de transport de mercaderies perilloses per carretera al territori espanyol.
A més, tal com ja informàvem a l’anterior circular, des del passat mes de juliol està en vigor la versió del 2019 del reglament ADR.
Per tant, fem ara un recordatori dels:
Principals canvis normatius al transport de mercaderies prilloses al 2019
El resum dels nous requisits introduïts per aquests reglaments del 2019 són els següents:
-
Tret d’un acord que indiqui el contrari, la realització de les operacions de càrrega i descàrrega aniran por compte de l’expedidor i del destinatari, respectivament.
Malgrat tot, la realització de les esmentades operacions correspondrà, si no hi ha pacte que indiqui el contrari, al transportista en els següents casos:
- La descàrrega de combustibles exclusivament destinats a l’escalfament d’aigua sanitària, calefacció i cuines.
- El proveïment de combustible efectuat directament a algun tipus de maquinària, que disposi a la seva estructura o equips dels dipòsits corresponents.
- Les descàrregues de gasoils (UN 1202), quan la quantitat descarregada no excedeixi de 1.000 litres.
-
Sota la responsabilitat de l’empresa descarregadora s’impedirà la descàrrega de mercaderies perilloses, contingudes en embalums, tals com bidons o grans recipients per granel (IBC/GRG), directament des d’aquests al recipient col·lector final. Només es podrà efectuar aquesta operació si prèviament han estat descarregats els embalums del vehicle portador, sempre que aquesta descàrrega dels recipients s’efectuï de forma segura, de tal manera que no es posi en perill la integritat dels mateixos.
-
Les mercaderies perilloses únicament es podran descarregar des d’equips de transport a granel o cisternes utilitzant sistemes de descàrrega fixes, tret dels següents supòsits:
- Quan la possibilitat de realitzar la descàrrega sense utilitzar aquells equips es trobi expressament autoritzada a la reglamentació sobre emmagatzematge de productes químics o de instal·lacions petrolíferes.
- En situacions d’emergència en les quals resulti impossible utilitzar un sistema de descàrrega d’aquelles característiques.
- En la descàrrega de combustibles destinats a l’escalfament d’aigua sanitària, calefacció i cuines.
- Canvis en les condicions de transport de piles de liti.
- Noves matèries. Principalment nous codis ONU per a la classificació d’articles que contenen mercaderies perilloses, i una nova secció 2.1.5 que defineix els objectes com “maquinària, aparells o altres dispositius que contenguin una o més mercaderies perilloses (o residus d’aquestes) que formin part integrant de l’objecte, necessàries per al seu funcionament i que no puguin retirar-se a efectes del transport”.
- Noves disposicions especials pera a les matèries o objectes i altres que desapareixen, com l’exempció total segons l’epígraf 1.1.3.1 b) que eximia als transports de màquines que inclouen de manera accessòria mercaderies perilloses a la seva estructura o en els seus circuits de funcionament, si es prenien mesures per tal d’impedir qualsevol fuita. Ara s’assignarà a la classe apropiada segons perills presents i, si escau, seguir la preponderància de perills 2.1.3.10.
- Canvis a les instruccions d’embalatge.
- Mesures mínimes per al marcat i etiquetatge dels embalums.
- Noves disposicions per als vehicles i la maquinària.
- Noves disposicions de construcció i homologació del recipients a pressió.
- Noves disposicions de construcció i homologació de les cisternes.
Què oferim?
Des de DEPLAN li oferim la nostra experiència i assessorament sobre transport de mercaderies perilloses en el marc de la normativa ADR, així com el nostre servei de Conseller de Seguretat per al transport de mercaderies perilloses.